Abdestin farzları dörttür: Yüzü bir kez su ile
yıkamak, iki eli dirseklerle beraber bir kez yıkamak, her iki ayağı topuklarla
beraber bir kez yıkamak ve başın dörtte birini ıslak bir elle ve kullanılmadık
temiz bir su yaşlığı ile bir kez silmek (meshetmek)tir.
Şöyle ki:
Yüz denilen organ, iki kulak memesi, arasındaki yer ile alnın
saç biten yerinden çene altına kadar olan kısımdır. Kulaklarla sakal arasında
bulunan kılsız kısımlar da yüzden sayılır. İşte yüz denilen bütün bu kısmı su
ile bir kere yıkamak farzdır.
Sakal sık olunca, onun üstünü yıkamak yeterlidir, altındaki
deriyi yıkamak gerekmez. Fakat sakal seyrek olunca, altındaki deri kısımları da
yıkamak gerekir.
Dirseklere gelince, bunlara "Mirfak" denir.
Elleri dirseklerle beraber yıkamak farz ise de, dirseklerden daha yukarısını
yıkamak zorunluğu yoktur. Ayakların iki taraflarında bulunan ve "Topuk" denilen
şişkin kısımları da yıkamak gerekir. Fakat bunların yukarısını yıkamak
gerekmez.
Başa meshe gelince: Alından arkaya doğru başın
ön kısmına meshedilmesi daha faziletlidir. Meshedilen yer iki kulağın üstüdür.
Bu kısımdaki saçların üzerine meshedilmesi yeterlidir. Fakat bu kısımdan aşağıya
sarkan saçların üzerine meshedilmesi, başın üstünde topak olsalar dahi, yeterli
olmaz.
(Malikî ve Hanbelîlere göre, başın tamamını meshetmek vacibdir.
Şafiîlere göre en az bir parmak mesih yeterlidir.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder